آموزش الکترونیکالکترونیک

مدار حفاظت از خودرو در هنگام پارک با استفاده از سنسور مادون قرمز

مدار حفاظت از خودرو در هنگام پارک با استفاده از سنسور مادون قرمز

مقدمه:

در هنگام پارک کردن ماشین، راننده باید مراقب باشد زیرا او نمیتواند پشت ماشین را هنگام پارک کردن یا هنگام دنده عقب ببیند، اگر مانعی وجود داشته باشد ممکن است آسیب به ماشین وارد شود. پروژه ما به فرد راننده کمک خواهد کرد و اگر در هنگام پارکینگ یا در حین رانندگی در معرض هر گونه مانعی یا دیوار وجود داشته باشد از آن مطلع شود.

نمودار بلوک  محافظ پارکینگ خودرو:

 مدار حفاظت پارکینگ خودرو با استفاده ازسنسور مادون قرمز:

حسگر IR مانع را با فاصله ۱۰۰ سانتیمتر تشخیص می دهد، اگر مانعی وجود داشته باشد، حس می کند و اطلاعات را به آشکارساز تن می دهد که تایمر LM555 را قادر می سازد  PWM را برای زنگ تولید کند. LM555 پالس تولید می کند که با زنگ زدن کمک می کند تا راننده بتواند متوجه شود که یک مانع وجود دارد.

 

توضیح اصلی قطعات:

 

LM567: یک آشکارساز تن است که می تواند فرکانس تولید شده توسط مولفه دیگر را تفسیر کند و خروجی را بر اساس برنامه طراحی شده توسط مهندس ارائه دهد. به عنوان مثال اگر یک جزء به ورودی LM567 متصل شده باشد که می تواند یک سیگنال ۴۰ کیلوهرتز تولید کند.آشکارساز تن عمدتا در دکمه های لمسی تن، کنترل های اولتراسونیک، نظارت بر فرکانس و کنترل و غیره استفاده می شود.

 

LM555: یک تایمر است که می تواند سیگنال های PWM را در عرض های مختلف پالس ایجاد کند. تایمر ۵۵۵ به طور عمده برای کنترل لوازم جانبی دیگر مانند موتور، آشکارساز، تنظیم کننده و غیره استفاده می شود.

 

سنسور IR: عملکرد اصلی سنسور IR برای تولید یک پرتو برای فاصله مشخص(فاصله پرتو همیشه به سنسور IR بستگی دارد، سنسور IR مختلف دارای فاصله متفاوت از فاصله پرتو  یعنی فرستنده است) اگر مانعی وجود داشته باشد در پرتو مادون تغییر ایجاد خواهد شد و به سیگنال الکتریکی تبدیل میشود.

 

ترانزیستور دارلینگتون : درمداربه عنوان یک آشکارساز  عمل می کند. آنها به سیگنال های نور یا الکترو مغناطیسی واکنش نشان می دهند. عملکرد اصلی این ترانزیستور، تقویت سیگنال ورودی ترانزیستور است. اما در مقایسه با ترانزیستورهای دیگر، به آرامی کار خواهد کرد. این فرکانس حداکثر ۲۰ کیلوهرتز است.

 

چراغ نشانگر معکوس به تنظیم کننده ۷۸۰۵ داده می شود تا ۵V را به بقیه مدار بدهد. دیود D6 برای از بین بردن  جریان معکوس و اشتباه وصل کردن باتری  استفاده می شود.

هنگامی که خودرو در حال رانندگی قرار می گیرد، باطری ماشین، نشانگر نور معکوس را در عقب خودرو فراهم می کند که این منبع برای نشانگر نور معکوس به مدار منبع تغذیه داده می شود. ۷۸۰۵ ولتاژ DC را تا ۵ ولت تنظیم می کند و به سنسورهای IR با استفاده از ترانزیستور با فرکانس مدولاسیون ۲۰ کیلوهرتز LM567 (DETECTOR TONE) که در Pin5 موجود است، داده می شود. مقاومت R1 در برابر جریان سنسور IR مقاومت خواهد کرد. در این مرحله pin8 LM567 بالا است که تایمر LM555 را در حالت چندبازی قابل تنظیم فعال می کند. خروجی تایمر فعال می شود که می تواند توسط LED (چشمک زدن) اطمینان حاصل شود و همچنین صدای زنگ با نرخ مشخص داده شده توسط مقاومت R6، R7 و خازن C7 بوق می زند. خروجی تایمر نیز به لامپ از طریق یک ترانزیستور داده می شود. چراغ سیگنال به دلیل سیگنال PWM تولید شده توسط تایمر، چراغ به عنوان یک سیگنال هشدار دیده می شود، ترانزیستور به عنوان یک سوئیچ کار می کند و مقاومت R10 جریان را محدود می کند. این وضعیت تا زمانی که سیگنال ۲۰ کیلوهرتز توسط پین ۳ LM567 دریافت می شود، حفظ می شود.

شرایط فوق زمانی است که در مسیر ماشین در هنگام معکوس هیچ مانعی وجود ندارد. اگر یک مانع وجود دارد، پرتو IR به عقب به حسگر IR می فرستد و سیگنال مدولاسیون ۲۰KHz به پین ​​۳ LM567 از طریق ترانزیستور دارلینگتون معکوس داده می شود، در این نقطه pin8 LM567 به پایین و به قفل شدن برای تشخیص سیگنال ۲۰ کیلو هرتز می انجامد. با این کار LM555 پایین می آید و این کار را غیرفعال می کند چراغ روشنایی باقی می ماند و زنگ باعث می شود صدای مداوم به راننده هشدار دهد.

توجه داشته باشید: این مدار کامل به پشت سپر متصل شده و در مرکز قرار می گیرد. زنگ هشدار باید در  داشبورد قرار داده شود تا دیدگاه  بینایی و شنوایی برای راننده باشد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن